SPONSRAD ARTIKEL

Så halverades kostnaderna

Publicerad 2015-10-12

En nästan omärkbar förändring fick gigantisk effekt. Bara genom att byta till en mobil växel halverad bildbyrån sina kostnader.
– Samtidigt har vi fått bättre service, bättre tjänster, bättre allt, säger Agneta Johnér.


Det är de små sakerna som gör det. För Johnér Bildbyrå var den lilla detaljen att byta teleoperatör och gå över till en mobil växellösning, en ändring som kapade telefonikostnaderna med 50 procent.
    
Vad är typiskt svenskt? Hur ser en skandinavisk bild ut?
    
– Det finns en äkthet i uttrycket, sägs det. Skandinaviska fotografer lyckas fånga något som gör att betraktaren kan identifiera sig med bilderna. Och så är det väl det skandinaviska ljuset, som människor i många andra länder uppskattar, säger Agneta Johnér.
    

Tio anställda

Agneta Johnér.
Agneta Johnér.

Johner Bildbyrå specialiserar sig på just skandinaviska bilder, som används av reklambranschen, tidningar och företag. Här arbetar tio anställda, och Johnérs stora bildarkiv fylls ständigt på med nya bilder från de 250 professionella fotografer som man samarbetar med.
    
Agneta Johnér har varit med sedan 1997, när hennes man Mårten grundade byrån. Målgruppen har växt enormt sedan dess, och Johnér har partners på alla stora internationella marknader.
    
– De flesta har ju behov av bilder, till allt från små hemsidor till stora reklamkampanjer. Alla vet i dag vilket kraftfullt medium bilden är, säger Agneta Johnér.
    

Mycket arbete sköts via telefonen

Hon och hennes medarbetare är ofta ute och träffar kunder, men mycket arbete och kontakter sköts via telefon. Sedan nästan ett år tillbaka har Johnér telefoner, headset och allround-växel från Tele2. En app i mobilen och i datorn gör det lätt att koppla upp och ta samtal, och att växla mellan telefon och dator under samtalets gång.
    
Vi hade en ganska usel lösning förut, gammaldags och stel, och en operatör som tog betalt för funktioner som vi varken använde eller behövde. Kostnadsmedvetenheten och servicekänslan hos dem var obefintlig, men Tele2 förstod direkt vad vi behövde och att vi ville kapa kostnaderna.
    

Okomplicerad övergång

När det i april 2014 var dags att byta från den gamla operatören fanns Tele2 på plats och hjälpte till att sätta upp allt.
    
Övergången var okomplicerad. Agneta Johnér nämner supporten, när hon någon gång behöver hjälp är de lätta att få tag på och hjälper snabbt till.
    
– Det finns en flexibilitet också som jag uppskattar mycket. Jag har ett hemmakontor på landet med mobil uppkoppling över 4G. Jag fick testa allt innan jag bestämde mig, och sedan hjälpte Tele2 till att ställa in och konfigurera, utöver det jag faktiskt köpte.

Det är värt en stor eloge. Det görs ingen skillnad på små och stora kunder, jag känner mig som en viktig kund trots att vår verksamhet är relativt liten. Och David Slusne, säljaren, har fortsatt att hålla kontakten för att kolla att allt funkar bra. Det gör att jag känner förtroende.
    
Och kostnaderna, som skulle kapas?
    
– De har nästan halverats. Samtidigt har vi fått bättre service, bättre tjänster – bättre allt, säger Agneta Johnér.
    

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips