Frihet kan bli ett problem

Publicerad 2015-06-30

Gränserna mellan jobb och fritid kan lätt suddas ut, särskilt i semestertider. Mobilakontor hjälper dig att balansera tiden rätt.


Fasta arbetstider och fysiska kontor är inte längre självklarheter i arbetslivet – i synnerhet inte så här i semestertider. För väldigt många fungerar det i dag lika bra att jobba hemifrån, på kafé eller från andra sidan jorden som att arbeta tillsammans med andra på ett gemensamt kontor.
    
Den ökade flexibiliteten har sina fördelar, både för arbetsgivare och anställda, inte minst att livspusslet blir enklare att lägga.
    
Samtidigt kan friheten som kommer med ökad flexibilitet också vara problematisk. För många leder den till ökad arbetsbelastning där kvällar och helger används för att lösa jobbuppgifter, medan andra får problem med undersysselsättning, så kallad ”boreout”.
    

Fler fördelar

Även om det gränslösa arbetslivet medför såväl utmaningar som problem visar många studier att flexibilitet står högt i kurs – och att fördelarna i många fall överväger nackdelarna.
    
I en stor undersökning som Regus genomförde i slutet av förra året uppgav hela 80 procent av de 20 000 deltagarna att de skulle välja ett jobb framför ett annat om det innebar möjlighet att arbeta flexibelt.
    
Andra undersökningar har dessutom visat att personer som arbetar flexibelt är mer produktiva än genomsnittet. En studie som Pennsylvania University har gjort visar dessutom att att flexibelt arbete leder till mer sömn och bättre hälsa.
    

Nyckeln stavas hållbarhet

För att kunna ta till sig och dra nytta av de fördelar som kommer med större frihet och ökad flexibilitet behövs egna gränsdragningar. Det handlar i många fall om att skapa en arbetssituation som är hållbar i det långa loppet.
    
– Ny teknik har gett oss frihet och flexibilitet, men vi ser hur vissa har utvecklat ett mönster. De kollar hela tiden jobbmejl i sin telefon och sätter inga gränser för sig själva och sitt eget arbetsåtagande, säger Christin Mellner, forskare vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, till arbetsmiljöforskning.se.
    
Här är tre enkla tips som hjälper dig till jobba flexibelt och hållbart:
    

1. Tydliga gränser

Låt inte gränserna mellan jobb och fritid suddas ut. Gör istället en tydlig uppdelning där en viss avsatt tid är öronmärkt för arbete, mejl och viktiga samtal. Utanför den tiden är du ledig.
    

2. Planera

Det kanske låter tråkigt att planera sin tid under semestern, men det är faktiskt riktigt smart. Planera in när du ska arbeta på dagarna, till exempel en timme efter frukost, så får du en fungerande struktur.
    

3. Tänk långsiktigt

Vissa månader vara mer intensiva än andra. Flytta en del arbete till en annan tid på året. På så sätt får du ett jämnare arbetsflöde och kapar topparna på de mest extrema perioderna.
    

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips