Vems är ansvaret hemma?

Publicerad 2015-06-01

De flesta vet att arbetsgivaren bär ansvaret för arbetsmiljön på kontoret. Få känner till att ansvaret även gäller för jobb på distans eller hemifrån.


Att jobba hemifrån ibland är vanligt förekommande. Trots att många arbetar från hemmets lugna vrå från tid till annan är många arbetsgivare ovetande om att de bär ansvaret för att arbetsmiljön är bra för den eller de anställda som jobbar på distans.
    
Detta innebär inte att arbetsgivaren måste åka hem till sina anställda för att kontrollera att arbetsmiljön är optimal. Ett samtal om hur hemmakontoret ser ut och om något behöver åtgärdas kan räcka.
    
För den som arbetar hemma är det emellertid viktigt att skapa en fullgod arbetsmiljö som är sund och funktionell. Här är tre tips som hjälper dig skapa ett bra hemmakontor:
    

1. Plats

Skapa en miljö där dagsljus och lampor inte bländar dig eller ger reflexer i bildskärmen.
    

2. Ergonomi

En stol som gör att du kan sitta skön och ett bord eller skrivbord i bra höjd är en bra början. Se till så att du kan sitta upprätt med rak nacke.
    

3. Upplägg

Kom ihåg att ta raster i arbetet. Res dig upp och gör något annat i några minuter så undviker du långvarigt stillasittande.
    


    
Källor:

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips