Gör succé i sociala medier

Publicerad 2014-10-23

Väldigt många använder Twitter och Linkedin privat, men det är minst lika viktigt för företag att använda sig av sociala medier. Vi har tipsen som får ditt företag att sticka ut.

Linkedin, Twitter, Sociala medier, Facebook


Det fysiska mötet är närmast oslagbart när det gäller nätverkande och kontaktskapande. Men sociala kanaler som Linkedin och Twitter fungerar som fullgoda substitut – både för privatpersoner och företag.
    
Väldigt många använder sociala medier privat, men det är minst lika viktigt för företag att använda sig av Linkedin för att nå ut, visa sin potential och positionera sig.
    

Missade möjligheter

Många företag har dock inte upptäckt den potential sociala medier som Linkedin har när det kommer till att attrahera och rekrytera ny personal, till exempel.
    
Men det finns företag som aktivt jobbar med sociala medier. Ikea är ett exempel, Spotify är ett annat. De sistnämnda utnyttjar bland annat möjligheten att skapa showcase-sidor där de lyfter fram olika produkter och erbjudanden.
    
För SJ och TV 4 är Twitter ett viktigt verktyg i kontakten med kunderna. Med hjälp av Twitter kan företagen snabbt nå ut till väldigt många människor med viktig information lockande erbjudanden.
    

Lyckas på Linkedin

    
1. Första steget är att skapa en Linkedin-sida och fylla den med innehåll som drar trafik. Blanda text om företaget med jobbannonser. Försök ge en så intressant bild av företaget som möjligt.
    
2. Kvalitet går före kvantitet. På Linkedin är tempot lägre än det är i andra sociala medier. Fokus ska ligga på kvalitet och professionalitet.
    
3. Alla ska med. Se till att företagets anställda aktiverar sig, att de har uppdaterade profiler och kopplar sig till företagets sida.
    
4. Uppföljning är viktigt. Titta på statistiken för att se vilka uppdateringar som intresserat och lockat till engagemang.
    
5. Marknadsföringens makt är stor. Använd de anställda till att göra reklam för företagets sida.
    
Läs också: Mobilt mingel ger nya affärer
    


    
Källa: Internetworld

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips