Så tränar du hjärnan

Publicerad 2015-05-08

Enkel träning kan förbättra din förmåga att fokusera och bli mer produktiv på jobbet.
– Genom att träna hjärnans förmåga till fokus kan vi prestera mer, säger psykologen Martin Ström.


Undersökningar visar att mindfulness ökar både effektiviteten och produktiviteten på arbetsplatser. Med den vetskapen är det inte förvånande att stora företag som Ikea, Nordea, Microsoft och Carlsberg låter sina medarbetare träna mindfulness på arbetstid.
    
– Samma studier visade nämligen också att den upplevda stressen sjönk med runt 35 procent. Genom att träna hjärnans förmåga till fokus kan vi prestera mer, men avslappnat och med mindre ansträngning, säger psykologen Martin Ström till Ingenjörskarriär.
    
Ström har tillsammans med psykologen Sara Hultman skrivit boken "Fokus på jobbet", som utsetts till Årets hr-bok, där de ger tips på hur man kan träna hjärnans förmåga att fokusera.
    
– Tio minuter om dagen räcker för att det ska hända saker.
    
Efter att själv ha arbetat 80-100 timmer per vecka insåg Martin Ström att han behövde ett mer hållbart sätt att jobba. En bok av psykiatern Howard Cutler fick honom att intressera sig för att träna och utveckla sin intre färdigheter.
    
– Hjärnskanning av mediterande tibetanska munkarna visar att deras hjärnor såg annorlunda ut.
    
Ström gav sig ut på en sex månader lång studieresa i meditation, utbildade sig till psykolog och började lära andra att öka sin effektivitet och produktivitet med hjälp av mindfulness.
    
I boken "Fokus på jobbet" skriver han och kollegan Sara Hultman om hur mindfulness fungerar i praktiken och hur tekniken kan hjälpa dig till nya nivåer.
    

Fokus på jobbet kan du läsa mer om hur du förbättrar din produktivitet genom att träna upp din fokuseringsförmåga.

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips