Härligt, men farligt?

Publicerad 2015-03-31

Köp mat på väg till jobbet eller beställ en ny sommargarderob från tv-soffan. Handeln flyttat in i våra hem och butikerna in i våra mobiltelefoner. Men är det härligt eller farligt?


Mobiltrafiken till nätbutiker ökade med över 60 procent under 2014 och kommer att öka mycket mer under 2015. Om du mot förmodan inte märkt av det så kan jag uppmärksamma dig på att vi befinner oss mitt i en e-handelsrevolution.
    
Nätbutikerna har blivit fler och allt mer mobilanpassade – för att tillgodose vår allt större efterfrågan. Merparten av nätkonsumenterna använder sig i dag nämligen av telefonen för att i första hand ta reda på information om och i andra hand att köpa produkter.
    
I takt med att handeln ställer om för att möta kraven på mobilanpassade sajter och möjligheter kommer allt fler inköp att göras i mobilen.
    

Förändrat beteende

Mitt eget köpbeteende har förändrats rejält på bara några få år. Inköp som jag tidigare gjorde i fysiska butiker eller via datorn sköter jag nu med hjälp av mobilen – på väg till jobbet, mellan möten eller från soffans lugna vrå.
    
Varför?
    
Det är enkelt, smidigt och sparar en hel massa tid.
    
Det finns dock både begränsningar och nackdelar med den allt mer digitaliserade handeln – inte minst när det gäller inköp av färskvaror.
    
Ingen digital butik i världen kan slå fysiska affärer när det gäller möjligheten att känna, klämma och dofta på produkter. Och vissa typer av produkter vill man faktiskt se eller prova innan man köper. Så är det bara.
    
Men i takt med att webbutikerna utvecklas förbättras också möjligheterna för oss konsumenter, samtidigt som köpupplevelserna blir allt bättre. Att den mobila handeln är här för att stanna är det knappast något snack om.
    

Skapa en egen webbshop

För dig som går i tankarna att starta en helt egen webbshop bjuder vi på en fullmatad guide som i tio steg hjälper dig att gå från 0 till 100.
    
Kanske kan en nätbaserad affärsverksamhet vara framtiden för just dig. Det är den för Ia Löfquist som hade modet att pröva sina vingar. En förlorad tjänst och efterföljande arbetslöshet tände en gnista. Nu driver hon ett webbaserat företag från betydligt varmare trakter.
    
Lika modig som Ia Löfquist är inte jag. För mig räcker det än så länge långt med att kunna shoppa i mobilen och det tycker jag är härligt.
    

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips