Företagare oroar sig mest för sjukdom och domstolar

Publicerad 2016-11-08

En ny undersökning frågade svenska småföretagare vad de tyckte var viktigt i valet av försäkring. Svaren handlade inte främst om oro för stöld och skador på utrustning, utan om betydligt ”mjukare” risker.


    

Ett bra omhändertagande är viktigare än pengar

Enligt undersökningen var företagskunderna mest bekymrade över om de hade rätt skydd (77 procent) eller behöva ha besvärliga kontakter med sitt försäkringsbolag (66 procent). Att få ett bra pris eller paketlösningar var inte ens hälften så viktigt. En typisk röst från undersökningen sa: ”Jag valde det enda bolag som tog ordentlig hänsyn till vad företaget ägde för utrustning och hade för behov.”
    

Man är mer rädd om de mjuka värdena

Vad är då rätt skydd? Det beror förstås delvis på företagets verksamhet, men för de flesta är varken lokalerna eller utrustningen det viktigaste, utan personerna. Många säger att deras största huvudbry är vad som händer om en nyckelperson plötsligt inte kan arbeta – eller om man blir indragen i en rättsprocess. Därför prioriterar man skydd mot sjukdom och olycka samt ansvarsförsäkring (som hjälper till om man till exempel blir stämd för att ha råkat skada någons egendom). Båda svaren ligger på 58 procent i undersökningen.
    

Var tredje hade utnyttjat sin försäkring det gångna året

På bara ett år hade en tredjedel av de tillfrågade råkat ut för något de begärde ersättning för. Det kan läsas som att de flesta företagare kommer att behöva ha kontakt med sitt försäkringsbolag ganska många gånger under åren.
    


    

I undersökningen fick företagarna ge tre svar på varje fråga. Om ett alternativ har fått 58 % betyder det att 58 % av de tillfrågade hade med detta svar (inte att så stor andel placerade det aktuella alternativet på första plats).

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips