Dåliga mobilvanor utgör risker för företagen

Publicerad 2015-10-21

Många medarbetare delar data utan en tanke på säkerhet. Innebär det att företag ska vara rädda för sina anställdas datavanor? Svaret är ja.


En internationell undersökning som Aruba Networks har gjort visar att företag har all anledning att vara oroliga över hur medarbetarna hanterar företagsinformation.
    
Undersökningen, där 11 500 personer i 23 länder deltog, visar medarbetare inte följer policys för hur företagsmobiler får användas i särskilt stor utsträckning. Istället anser majoriteten att riskerna att viktig företagsinformation läcker ut är liten – och att säkerhetsfrågor är är it-avdelningens ansvar.
    

Fyra oroväckande fakta

Aruba Networks undersökning visar att företag utsätts för stora risker av sina anställda på fler sätt.
    
1. 1 av 4 saknar skydd
Var fjärde svensk saknar skydd för sin mobiltelefon. Hela 27 procent har inte ens ett enkelt lösenord som försvårar för obehöriga att ta del av informationen som finns i mobilen.
    
En stor andel av de som har lösenord använder samma lösen om och om igen. Nio procent använder dessutom samma lösenord överallt där inloggning krävs.
    
2. 1 av 3 blir av med sin mobil
Samtidigt som var fjärde svensk inte skyddar informationen på sin mobiltelefon har mer än var tredje person blivit av med företagsinformation någon gång.
    
En tredjedel har inte informerat företagets it-avdelning om att de förlorat mobiltelefonen, trots att de blivit av med en företagstelefon.
    
3. 6 av 10 är inte orolig
Det tycks inte råda någon större oro för att viktig företagsinformation läcker ur. 61 procent av svenskarna som inte skyddar sina mobiler är inte alls oroliga för att hemliga företagsdata som komma i orätta händer.
    
4. De mest betrodda är farligast
Undersökningen visar att många av de anställda som anses vara mest betrodda faktiskt utgör de största riskerna för företagen. Det finns dessutom ett klart och tydligt samband mellan hög lön och svagt säkerhetsbeteende. Oroväckande är att tre gånger fler högavlönade kan tänka sig att sälja lösenord till någon som är beredd att betala för det, jämfört med lågavlönade.
    

Vad kan företagen göra?

Den undersökning som Aruba Networks har gjort visar tydliga brister i anställdas inställning till företagsinformation. Genom att ta fram enkla, men tydliga policys för mobilsäkerhet kan företagen förbättra sin säkerhet.
    
Vissa företag kan dessutom behöva skapa riktlinjer för vilka sajter som är tillåtna att surfa på under arbetstid och vilka som är förbjudna. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade har nämligen uppgivit att de använt jobbmobilen för att surfa på porr- eller spelsajter.
    


    
Källor: Aruba Networks, Agera PR.

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips