Så skapar du en webbshop

Publicerad 2015-03-31

Näthandeln ökade med 17 procent förra året och kommer öka ännu mer i år. Med en egen webbshop kan du ta del av den växande e-handelsmarknaden. Vi har tipsen som hjälper dig att komma igång.


E-handeln växer så det knakar och varje dag ser nya näthandlare dagens ljus. Men det är inte bara de stora aktörerna som gör sig gällande på den ständigt växande online-marknaden.
    
För många småföretagare har försäljning på nätet blivit en lyckträff som resulterat i såväl fler kunder som större intäkter.
    

Så kommer du igång

Att starta en egen webbshop är riktigt enkelt i dag. Inom loppet av ett par timmar kan du ha en egen sida på banan. Det är jobbet därefter som avgör om du blir framgångsrik eller inte.
    
Mobilakontor guidar dig till en lyckad e-handel, steg för steg:
    

1. Produkt

Utan produkter eller tjänster blir det inga affärer. Det första och kanske bästa tipset till dig som vill starta upp en webbshop är att sälja något du kan, något du verkligen tror på och tycker om.
    


    

2. Plattform

Det finns en ocean av e-handelsplattformar i dag. Utgå från dina behov och önskemål när du väljer plattform. Askås, Jetshop, Starweb och Tictail är exempel på svenska aktörer som erbjuder e-handelslösningar. Prestashop är en annan stor gratistjänst.
    
Utan webbsajt blir det ingen webbshop. Om du känner dig bekväm med Wordpress kan WooCommerce vara ett smidigt alternativ. Om du inte vill ha en egen hemsida kan du istället skapa en butik på sajter som Etsy eller Tradera.
    
Fördelen med att finnas på en sajt som Etsy är att kunderna medvetet söker sig dit och att du som användare lättare kan få dina produkter att exponeras med hjälp av deras sökmotor. Nackdelarna är att det kostar en del och att det som liten aktör kan vara svårt att sticka ut i mängden.
    

3. Planering

Snabba och säkra leveranser är a och o, oavsett vilken typ av produkt du tänker sälja. Tänk på att du kan flirta med nya kunder genom att erbjuda fraktfri leverans och retur.
    
Det kan också vara smart att skapa produktpaket där kunderna får köpa flera produkter till ett lite reducerat pirs. På så sätt blir inköpen billigare för kunden samtidigt som du skeppar i väg fler artiklar.
    


    

4. Betalning

En betalningslösning behöver vara enkel både för kunden och för dig. Precis som när det gäller e-handelsplattformar finns det en uppsjö av företag som erbjuder lösningar för e-betalningar.
    
Billmate, DIBS, Klarna, Paypal och Trustsly är bara några exempel på betalningslösningar som kan tänkas passa. Viktigt är att du väljer en tjänst som du känner dig trygg med.
    
Du kan också kontakta din bank och fråga vad de kan erbjuda för betalningsalternativ. De flesta banker har i dag samarbete med företag som erbjuder olika e-handelslösningar.
    


    

5. Byggnation

Det har blivit dags att bygga webbshoppen. Anpassa utformning och design efter eget tycke och smak, men ta gärna intryck av framgångsrika e-handelsplatser på nätet.
    
Tänk på att less is more. Enkelt och tydligt räcker i de flesta fall väldigt långt. Testa gärna din sida på vänner och bekanta innan du publicerar, på så sätt får du veta vad som funkar och vad som inte gör det.
    

6. Visning

Bra bilder och tydlig information ökar chanserna till försäljning. Som kund vill man veta vad man köper. Genom att visa produkterna i olika vinklar ger du dina kunder ett bra köpunderlag. Krydda anrättningen med unika texter som sticker ut.
    


    

7. Spridning

Det har blivit dags att sprida din butik på nätet. Skapa sidor för shoppen på Facebook, Instagram och Twitter – och var aktiv i sociala medier. Genom att dela bilder och nyheter sprider du ditt varumärke på nätet, vilket ökar chanserna för att nya kunder ska hitta in till din webbshop.
    
Ett tips kan vara att skicka varuexemplar till några kända bloggare och se om du kan få dem att skriva om din produkt.
    

8. Kundvård

Med alla bitar på plats börjar det kanske viktigaste arbetet av alla – kundvården. Erbjudanden och rabatter kan var en väg att locka till köp, men snabb service och trevligt bemötande, i telefon och mejl bygger relationer.
    
Med smyckade paket och personliga hälsningar samlar du snabbt pluspoäng hos dina kunder. Tänk också på att vara noggrann med att svara snabbt och trevligt på kunder och potentiella kunders frågor om dina produkter. Nöjda kunder är den bästa marknadsföringen, medan missnöjda kunder kan sänka verksamheten med trista kommentarer i sociala medier.
    


    
Källor: Driva-eget.se, fsdata.se, Internetworld, Tictail.

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips