Framtidens handel är mobil

Publicerad 2015-03-30

Mobiltrafiken till nätbutiker har ökat med över 60 procent det senaste året. Och ändå har vi bara sett början på den mobila e-handelsrevolutionen.

Det råder ingen tvekan om att handeln blir allt mer mobil. Bara under sista kvartalet 2014 kom 33 procent av nätkunderna från smarta telefoner. Det visar en undersökning som Demandware har gjort.
    
Rapporten, som bygger på statistik från 100 miljoner nätkunder, förutspår att mobiltelefoner under året kommer att gå om datorer när det gäller att driva trafik till nätbutiker.
    
Redan under 2017 kommer mobiltelefonen vara det vanligaste verktyget för handel på nätet, om den nuvarande ökningen håller i sig.
    
Utvecklingen innebär att näthandlarna behöver mobilanpassa sina sajter för att hänga med och tillgodose kundernas önskemål. I dag är nämligen bara 36 procent av de svenska e-handlarna mobilanpassade.
    

Mobil betalning avgör utvecklingen

Majoriteten av konsumenterna använder i dag mobiltelefonen för att söka information av produkter medan medan inköpet genomförs med dator eller surfplatta. Men det beteendet kommer att förändras.
    
– Snart kommer du inte kunna driva handel utan att anpassa din försäljning för mobiltelefonen, säger Paul Skeldon som är redaktör för den brittiska tidskriften Internet Retailing.
    
Seldon får medhåll från Benjamin Gundgaard, grundare av Customer Sense, ett företag som hjälper nätbutiker att öka sin försäljning. Gundgaard menar att mobiltelefonen kommer att få en helt avgörande roll för konsumenters köp de kommande åren.
    
– I framtiden kommer mobiltelefonen att vara ditt kreditkort, säger han.
    
Hur snabbt konsumenten går från att använda mobilen som ett verktyg för att skaffa information av produkter till att använda den för att göra sina inköp hänger på den tekniska utvecklingen. Ju snabbare mobilen kan användas som kreditkort desto kvickare kommer utvecklingen att gå, menar Gundgaard.
    

Fysiska butiker förändras

Den förändringsvåg som sköljer över e-handeln påverkar i allra högsta grad den fysiska handeln – positivt.
    
Istället för att konkurrera med varandra kommer nätbutiker och fysiska dito att komplettera varandra. Det tror i alla fall många experter på näthandel, som menar att de fysiska butikerna kommer att kunna identifiera sina anpassa sin service till varje kund med hjälp av data från nätbutiksbesök.
    


    
Källor: Demandware, Internet Retailing, Bring, Customer Sense.

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips