Modern it och big data är big business

Publicerad 2014-06-17

SPONSRAD ARTIKEL

Det är inte länge sedan telefonlinjer blockerades av långsamma telefonmodem när vi för första gången upptäckte webben via Windows 95. Men mycket har hänt. Drygt tjugo år senare är vi ständigt uppkopplade till modern teknik, och nästan allt vi söker finns ett knapptryck bort. Vårt surfande genererar stora mängder data som kan tolkas och analyseras. Är det i år som big data blir big business?


Vi lever i en digital tid där modern teknik är en naturlig del av vår vardag. Smarta telefoner, surfplattor och andra uppkopplade prylar gör livet lite lättare, flexibelt och bekvämt. Allt fler väljer att jobba på distans och för underhållningen står Netflix och Spotify. Samtidigt är sökmotorer en knapptryckning bort och i sociala nätverk delar vi upplevelser och åsikter. Tekniken blir en förlängning av oss som individer.
    

Uppkopplad samtid

    
Under 2014 kommer fler prylar än någonsin tidigare kopplas upp mot internet. I samband med Consumer Electronic Show 2014 i Las Vegas visade en rad tillverkare upp klockor, armband och en rad andra prylar som är kopplad mot internet. Prylar som på olika sätt hjälper oss att kartlägga sömn, träning eller det vi äter. Vårt användande av digitala tjänster skapar enorma mängder data. Små digitala avtryck som vi lämnar efter oss via våra uppkopplade enheter. Informationen som kan tolkas, analyseras och ge konkurrensfördelar. De som ser möjligheterna och lär sig använda informationen på rätt sätt kan få ett försprång.
    

Big Data blir big business

    
Under 2014 väntas marknaden kring Big Data växa med ungefär 40 procent. Det skapar stora möjligheter för företag och organisationer som satsar på modern teknik. Flera ledande medier, däribland ZDnet och The Guardian, menar att 2014 blir året då Big Data börjar diskuteras långt utanför teknikmedier. Många företag börjar se över sin it-miljö och lär av företag som Wal-Mart, Netflix och Spotify som använder medvetet big data för att anpassa sina tjänster.
    
Wal-Mart analyserar sina kundtransaktioner för att veta vilka varor som ska ligga närmast kassan. Spotify analyserar det vi lyssnar på och skräddarsyr förslag på ny musik vi borde gilla. Eller påminner om musik vi lyssnat på tidigare, och som vi borde lyssna på igen. Allt för att göra det bekvämare för användarna.
    
Likt Hans och Greta lämnar vi digitala smulor efter oss i varje steg vi tar på nätet. Ofta väljer vi att medvetet betala med information om oss själva för att få använda tjänster. Det blir en tyst överenskommelse för att använda tjänster vi efterfrågar. Samtidigt träffas en tyst överenskommelse mellan företaget och användaren. Att informationen ska användas på ett respektfullt sätt. Om den missbrukas blir straffet hårt – användarna lämnar tjänsten.
    
Modern teknik skapar stora möjligheter för den som vågar och Big Data är en källa för inspiration. Har du modet och respekten att använda informationen på rätt sätt?
    
Källa: Microsoft
    

Dela

Det Nya Arbetslivet

Teknik

Mobila människor

Guider och tips